Omvandla din hobby till ett företag

Vi svenskar gillar att ha hobbies. Varje svensk har i genomsnitt sex intressen som tar upp nästan en timme per dag. Att ha en hobby har många fördelar, det ger möjlighet till återhämtning och minskar stress. Men vad händer när det är dags att omvandla hobbyverksamheten till ett jobb?

Det är många saker som behöver ordnas innan drömmen att omvandla en hobby till ett företag kan uppfyllas. Om målet är att ha en omfattande verksamhet med ett större lager, kan ett truckkort behövas. En bra sak att börja med är att ta reda på kostnader för att ta truckkort; att undersöka detta först ger en god grund att utgå från.

man kör gul truckPlanera övergången från hobby till företag

Det första steget i att övergå från hobbyverksamhet är att utgå från den hobby det rör sig om. Hobbyn kan till exempel vara smyckestillverkning, som med tiden har ökat i popularitet och lockat till sig presumtiva köpare. Då kan det räcka med ett mindre lager.
För att veta när det är dags att övergå från hobby till företag går det att titta på hur den utövas. En hobby sker mest på fritiden, målet är inte att gå med vinst. När verksamheten drivs som hobby krävs det ingen bokföring eller F-skattsedel. När hobbyverksamheten har börjat drivas självständigt, under en längre tid och framför allt drivs med vinsyfte, är det dock dags att övergå till företag. Då krävs registrering för F-skatt, vilket kan göras snabbt på internet. Andra saker som behöver göras är att:

  • Skriva affärsplan
  • Planera marknadsföring
  • Påbörja bokföring
  • Införskaffa eventuella tillstånd
  • Hyra lokal (om inte det egna hemmet används för verksamheten)

Det krävs en hel del arbete för att få igång en ny verksamhet. Även om det finns en bra punkt att utgå från, som när företaget startas av en erfaren person som hållit på med sin hobby ett antal år och som har en stor kundkrets, så är det ändå klokt att göra ett bra förarbete. När företaget väl är igång gäller det att fortsätta utveckla verksamheten hela tiden för att öka vinsten. Arbeta med marknadsföring, håll koll på konkurrensen, och framför allt, ha roligt!